Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 3,6 bodu na hodnotu 94,2, při stejném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 3,1 bodu na hodnotu 93,0 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 5,9 bodu na hodnotu 99,9.
Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v březnu zvýšila v průmyslu (+ 3,7 bodu), v obchodě (+ 4,9 bodu) a ve vybraných službách (+ 3,1 bodu). Ve stavebnictví se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 4,8 bodu.
„Březnové výsledky konjunkturálního průzkumu mezi podnikateli se nesou ve znamení meziměsíčního oživení. Očekávané mírné zlepšení poptávky a výrobní činnosti v průmyslu spolu se zlepšující se poptávkou a celkovou ekonomickou situací podniků v odvětvích obchodu a služeb byly nejvýznamnějšími faktory růstu březnové důvěry podnikatelů,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů se zvýšila potřetí v řadě. Indikátor důvěry vzrostl o 5,9 bodů na hodnotu 99,9. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se oproti únoru snížil. Počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících se téměř nezměnil. Výrazně se ale zvýšil počet respondentů očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se oproti minulému měsíci téměř nezměnil.
„Důvěra spotřebitelů se zvýšila třetí měsíc v řadě. Dosáhla nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížila se svému dlouhodobému průměru. Zlepšení sentimentu bylo přitom zaznamenáno téměř ve všech sledovaných oblastech,“ sdělila Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Celý článek zde.
Comments